Isännöintivelho täytti tammikuussa viisi vuotta. Yrityksen kehitys on ollut nopeaa, vaikka lähtö tapahtuikin nollasta. Näinhän isännöintialalla ei yleensä yrityksiä perusteta, vaan tyypillisesti isännöitsijä vie vanhat asiakkaansa mukanaan perustettavaan uuteen yritykseen. Isännöintivelholla on nykyisin isännöinnissä yli 500 huoneistoa. Kasvu on ollut niin nopeaa, että tällä hetkellä yritys ei ota uusia asiakkaita, vaan keskittyy nykyisten asiakkaiden palveluun ja prosessien kehittämiseen entistä paremmiksi.
5-vuotisjuhlavuosi on käynnistynyt isojen uudistusten merkeissä. Koko kiinteistönhallintajärjestelmä ja samalla isännöinnin toiminnanohjaus on uudistettu. Uusi järjestelmä mahdollistaa entistä paremmat digitaaliset asukaspalvelut, jotka lanseerataan asukkaille alkukesästä. Asukasviestintä tehostuu myös muualla kuin verkossa: mahdolliseksi tulee mm. asukkaiden tekstiviestitiedotus kiireellisistä asumisen asioista. Tekstiviesti ei totisesti ole mikään uusi keksintö, mutta taloyhtiöissä sitä on käytetty yllättävän vähän, vaikka nopeaan tiedottamiseen se on tavoitettavuudeltaan edelleen ylivoimainen väline. Mobiiliapplikaatiot ovat myös viestinnän työkalupakissa, mutta kaikilla ei vieläkään ole älypuhelinta tai kykyä käyttää uusimpia sovelluksia, sen sijaan matkapuhelin ja kyky vastaanottaa ja lukea tekstiviestejä on jokaisella.
Yksi näkyvä uudistus ovat nämä verkkosivut, jotka ovat entistä toimivammat ja luettavammat. Verkkosivuille tulee yleistä asumisen tietoa sekä mahdollisuus tehdä tiettyjä ilmoituksia ja asiakirjatilauksia. Kirjautumalla asukassivuille saa runsaasti lisätietoa ja mm. näkee oman vastike-/vuokramaksutilanteen.
Mahtuipa alkuvuoden tapahtumiin myös yrityksen muutto kokonaan uusiin toimitiloihin Herttoniemenrantaan.
Yksi kevään 2018 puheenaihe on ollut EU:n tietosuoja-asetus (GDPR) ja sen mukanaan tuomat vaatimukset toiminnalle. Tietosuoja-asetus on Isännöintivelhossa käyty läpi ja tarpeelliset muutokset toimintaan tullaan toteuttamaan toukokuussa 2018. Moni asia pysyy myös ennallaan, sillä Suomen kansallisessa lainsäädännössä on jo aiemmin ollut voimassa suurin osa tulevan tietosuoja-asetuksen vaatimuksesta. Kyse onkin enemmän siitä, että nämä samat hyvät käytännöt harmonisoidaan koskemaan koko EU-aluetta.
Parhaillaan kevään kokouskausi on kuumimmillaan ja kesän korjaushankkeet ovat myös alkamassa. Töitä siis riittää runsaasti, mutta yhtä lailla myös intoa nähdä käytännössä miten pitkän talven aikana valmistellut uudistukset näkyvät käytännön työssä ja asiakaskokemuksessa.