Otin pitkästä aikaa uuden isännöintikohteen elokuun alusta alkaen. Pari vuotta olinkin käytännössä myynyt ei-oota, sillä käynnissä ollut isännöintijärjestelmän uudistus oli pitänyt kovasti kiireisenä, ja olen aina ollut ehdoton siitä, ettei vanhojen asiakkaiden palvelukokemus saa kärsiä uusien asiakkaiden vuoksi.
Kyseinen asiakas oli kysynyt minulta tarjousta jo reilua kahta vuotta aiemmin. Olin silloin joutunut kieltäytymään, mutta sovittiin että asiaan voidaan mahdollisesti palata myöhemmin. Asiakas oli tuolloin vaihtanut isännöintitoimistoa, mutta valitettavasti vaihdoksessa mentiin ojasta allikkoon. Uusi ISA-auktorisoitu, yli 2000 taloyhtiötä isännöivä konserni ei suoriutunut tehtävistään aivan puhtain paperein. Tarvittavat korjaushankkeet eivät edenneet sitten mitenkään, mutta kirjanpito meni sekaisin. Lopulta laskutkin jäivät maksamatta ja sähköyhtiö katkaisi taloyhtiöstä sähköt. Vedetkin olisivat menneet, mutta hallitus ehti reagoida asiaan, kun vesilaitos kiinnitti ulko-oviin ukaasin vedentulon katkaisusta. Taloyhtiön tilillä oli toki koko ajan yllin kyllin rahaa.

Kirjoituksen seuraavassa osassa käyn läpi käytännössä mitä toimia uuden isännöintikohteen haltuunottoon liittyy.